Saturday 11 February 2017

Buku Us Taz Zaharuddin Forex

Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustas untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendeniri dengan berbekalkan analisa sendeniri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan Yang dikeluarkan Dari Hadithen Nabi Yang sohih. A............................................ Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nicht 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan Perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Medium des Austauschs. Justeru setiap verdrängen als syarat transaksi Yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Ia..................................... Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat als bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR Modal (Beerti ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional Yang memperolehi Untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Fadad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi und ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. b - Jika Plattform tersebut punyai Wibawa dan serta info Yang sangat mencukupi, perkara Kedua adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini Dari badan berwajib di Malaysia verringern. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika Yang Kedua juga lulus, Saya kira transaksi jual matawang Asing dan Simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. .................................................. Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut 1 USD RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui Plattform Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus Dari Sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang Ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur Untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang Tangguh, dan Secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar unda adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 Beerti modal undeinem Akan digandakan kepada 10 kali Menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, Beerti modal undeinem Menjadi USD 10000. Dengan Anzahl der Beiträge Baru inilah matawang undeinem Akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern 500 Aktien anstatt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saya gambarkan ini, transaksi Forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang Yang tidak di dalam MILIK undeinem. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erfahrung oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, nein 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atu tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah ale Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebelwirkung 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau apa yang dinamakan Margin Call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi Samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah mittel der austausch sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi Mitgliedschaft anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jama und a tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Währung Trading Von Mufti Muhammad Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Im übrigen gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, daß die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semra pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jama terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentak tatacara di atas juga sagena perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking websites More. Semenjak saya Membran Keputusan Agar Isteri Berhenti kerja pada tahun 2006, seribu satu macam perancangan saya fikirkan untuk beliau. Ada yang sudah tercapai als ada yang masih dalam perjalanan. Manakala sebahagischen lagi masih di dalam perancangan di minda saya. Menunggu pulang ke tanahair als Peru melihat Situasi semasa di ketika itu. Antara perancangan yang Dilihat mampu dibuat dalam kadar segera adalah menajamkan kemahiran penyampaian ilmunya melalui tulisan. Ia amat baik kerana setiap eintritt yang ingin dimasukkan, si penulis biasanya akan teruji untuk mengemaskinikan peta kandungan yang ingin disampaikan. Namun ia bergantung juga kepada jenis kandungan yang ingin dikongsikan. Ada Banyak Juga Blog yang berkongsi 8216entah apa-apa yang tidak perlukan perancangan peta kandungan di minda semasa menulis. Bak kata seorang rakan saya. Haupt lanyak aja Tahiah dan segala puji ke hadrat Allah schlägt, hasrat saya untuk mengajak isteri tercinta terlibat dalam aktviti dakwah fardiah melalui Blog tercapai jua. Semoga kami diberi kekuatan untuk terus menyumbang sesuatu yang bermanfaat buat ummah. Khususnya buat para muslimah, yang masih bujang atau sudah berumah tangga. Blog isteri sagen, inshaAllah akan berkongsi pengalaman hidup dan pengajaran. Kami Akan kuba pastikan setiap Eintrag punyai pengajaran, bukan bertujuan membazirkan Waktu kosong dengan Kisah-Kisah diri ke sana dan Kemari, ke situ dan ke sini, tanpa mesej pengajaran Yang jelas. Kami berdoa, agar ruang yang wujud ini akan menjadi penambah peluang untuk meraih rahmat Allah SWT dan tidak menjadi beban buat kami kelak di akhirat. Setiap pemilik Blog sememangnya bebas untuk memuatkan apa jua coretan dan gambar Yang mereka sukai, namun mereka juga WAJIB bertanggungjawab untuk meemastikan Eintragung tidak menggalakan pembzairan waktu dan masa diri sendiri dan pembaca tanpa mesej jelas. Selain itu, WAJIB.................... JAGA-JAGALAH PEMILIK-FORUM Sama-seperti-forum-forum yang-begit-pelbagai-di-internet-hari-ini. Terdapat Forum politik, Forum perbincangan agama, Forum remaja, Forum pelbagai dan lain-lain. Namun Agak Malang Juga Apabila Melihat Sebahagian Forum TIDAK TERKAWAL kandungannya. Ia ia.... Ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia......................................... Pemberi komen di Forum dan blog Hari ini ada yang bertukar watak syaitan ketika Mitglied komen, berselidung di sebalik nama palsu dan umum. Sama seperti Manusia di Jalan Raya di Malaysia (bukan di UK), watak sebenar seseorang individu kerap terzahir Ketika memandu, Ramai tidak disangka ia seganas itu, tetapi itulah dia. Jika masih ingin memberikan kebebasan Umum kepada pelawat, pemilik Blog atau Forum MESTI mempunyai tenaga Pakar Yang memantau dan menjawab dengan Cepat serta pantas Agar setiap Idee Yang ditulis oleh pelawat Yang rencam latarbelakangnya ini dapat ditapis dan dijaga. Jika tidak dijaga, adakah pemilik forum berdosa ya ustaz esu pertanyaan seorang pelajar kepda daa semasa mengadakan satu kuliah Mawlidur Rasul di Vereinigtes Königreich. Sudah tentu. biasanya Forum bertema politik fitnah adalah yang paling meriah dengan Dosa, mengumpat dan Verschiedenes, Forum gelegen juga banyak tapi Saya tidak tahu sama ada ia wujud atau tidak Ingatlah, bukankah Nabi s. a.w menyebut di dalam hadis sohih Al-Bukhair dan Muslim. Setiap kamu adalah penjaga als bertanggungjawab ke atas apa yang dijaganya .. jawab saya ringkas. Bagaimana adakalanya terdapat beberapa orang yang bukan khusus dalam bidang Agama, tetapi mengulas pendapatnya, sedangkan pendapat itu mungkin bertentangan dengan Islam Dia bertanya lagi. Tidak salah seseorang mengutarakan pendapat, cuma bimbangnya agak Semakin meluas hari ini terlalu Ramai merasakan pendapatnya adalah paling tepat tanpa menghiraukan pandangan Ulema Islam berasaskan al-Quran dan As-Sunna. Semakin ramai juga tidak mengetahui kejahilan dichi, tidak menyedari sempadan ilmu yang dimiliki. Ia tanda dunia semakin mengelirukan, kebenaran semakin berkabus, sukar dituju dan dilihat. Memang benar, Manusien Yang Paling Sesat Adalah Manusia Yang Jahil Dan Tidak Mengetahui Berkenaan Kejahilannya. Malangnya, kumpulan ini semakin bertambah jumlahnya dan kalau dulu, tiada ramai terkena mudarat dari mereka, tidak ramai pula kenalan mereka. Namun hari ini di waktu kemunculan Blog Percuma, Forum dan Medien Internet, Idee kejahilan pembawa racun mereka tersebar meluas, pantas beredar di dalam minda ramai yang juga jahil. Maka lahirlah kumpulan yang jahil lagi menyesatkan dan terus berkembang. Ibn Umar berkata. 1548 1548 16151617 1548 Ertinya. Ilmu itu punyai tiga Cabang, al-Kitab Yang bertkata (nas alquran), Sunna Baginda Nabi Yang lalu, dan kata-kata aku tida tahu (Uyun al-Akhbar, 5130 Riwayat Al-Khatib Secara Mawquf) Jika keadaan itu berlaku di dalam sesuatu Forum, pemilik forum perlu menentukan sikap dan kaedah pengendalische forumnya, sama ada untuk terus memadam atau meluluskan dengan jawapan dari tafel mereka yang faham bab agama. Nasihat saya buat pemilik Forum, bertaqwalah kepada Allah. Jangan sampai forum yang dimiliki menjadi asbab ke neraka, jadikan ia kunci kepada rahmat ilahi untuk ke Syurga. W. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. w. Sahabat Nabi bernama Abdullah Ibn Masud r. a berkata: - 1548 1548 Ertinya. Sentiasalah Manusia berada dalam keadaan baik selagimana Mereka mengambil ilmu Dari orang berpengalaman (berusia), Mereka Yang Amanah dan para Ulama Mereka, dan atatakala Mereka mengambil ilmu Dari Mereka Yang Kurang pengalaman (Muda remaja) dan Yang jahat, nescaya Mereka Akan Mula hancur (Jami Bayan al-8216Ilm wa Fadhlih 1616) Ulama berbeza pendapat mentafsir perkataan wie-Sighar atau muda dalam athar di atas. Ibn Qutaibah. Ertinya individuelle usa muda tandanya umurnya masih kecil dan giginya masih kecil. Umar Al-Khattab berkata. 1548. 1548 1548 Ertinya. Telah aku tahu von bilakah manusia von menjadi baik von menjadi buruk. Apabila datang kefahaman hukum Fiqh Dari orang Muda, nescaya Mereka Akan sentiasa bercanggah dengan orang tua, namun apabila kebijaksanaan Fiqh itu datang Dari orang tua, yang Muda Akan mengikutinya dan Sama-Sama mendapat Hidayah. (Jami Bayan al-8216Ilm wa Fadhlih Ibn Abi Al-Barr) Terdapat juga Ulama Yang membawakan tafsiran Muda boleh membawa erti fizikal umur dan juga Secara maknawi iaitu umur tua tetapi ilmunya masih Muda dan seperti kanak-kanak. Kesimpulan dalam bab ini, ambillah ilmu dari mereka yang berpengalaman, sebaiknya yang berusia lagi alim. Namun sekiranya yang berusien sudah pupus yang alim dan tinggi ilmunya, sehingga ramai mula mengambil ilmu dari ilmuan muda. Itu antara tanda akhir zaman. Nabi bersabda. Ertinya: Sesungguhnya salah satu Dari tanda hampirnya kiamat adalah orang menuntut ilmu Dari Mereka Yang Muda (fizikal dan umur, Boleh atau juga membawa Maksud orang Kurang ilmu dan pengalaman) (Riwayat al-Lalakie hadis sohih, 1102) gambar, BLOG DAN FREINDSTER ana rasa Anta patut tulis satu artikel berkenaan etika berblog, khususnya Blogger wanita muslimah kata seorang ustaz beliebte kepada saya semasa menziarahi rumahnya. Es ist dir nicht erlaubt, Anhänge hochzuladen. Es ist dir nicht erlaubt, Anhänge hochzuladen. Es ist dir nicht erlaubt, deine Beiträge zu bearbeiten. Namun memang Benar, ada diantara pemilik Blog Yang Tiada menjaga auratnya, dipaparkan gambarnya di rumah Yang adakalanya tidak sempurna tutupan auratnya, jika sempurna pun terlalu banyak gambar dirinya sehingga Boleh membuat pembaca Yang Kurang beriman ditarik Syaitan untuk Melihat dengan 8216pandangan Tembus baju di setiap gambar - Gambarnya Di Blog, Selain Itu, Banyak Juga Gambarnya Yang Sedang Duduk Dengan Pelbagai Gaya, Malah Berbaring. Selain Blog, ruangan facebook dan Freundschaftsjuga menjadi tempat sumbatan ribuan gambar dengan pelbagai gaya. Padahal berita rasmi sudah memaklumkan bahawa setiap Infos dan gambar di facebook, adalah hak milik Gesellschaftsdanke tidak boleh dipadam buch selamanya oleh tuan punya gambar. Justeru itu, berpadalah und fahamilah, diri ini bukan milik kita, Bukan t idak boleh meletak gambar tetapi wajiblah menutup aurat penuh, dalam kedudukan yang sopan dan seterusnya tidaklah pula terlan banyak sehingga boleh membuka ruang fitnah. Khususnya Seorang Wanita Yang Boleh Saja Seorang Lelaki Jahat Memetik Gambarnya Lalu Dibomohkan. Apapun pengisian bermanfaat Dari Blog kami dan undeinem kepada pembaca, ingatlah wahai pembaca, ilmu Yang dipelajari semata-mata Dari Blog dan buku tidak Mampu memberikan segalanya buat undeinem. Carilah ia Dari Guru Dan Dari Mulut sang Guru. Tanpa memperolehinya dari Mulut sang Guru, ia Mungkin Sahaja Membrana Kepada Kefahaman Yang Lain Dan Maksud Yang Salah. Imam As-Syafie berkata: - Ertinya. Sansiapa yang mengaji als mempelajari ilmu hanya dari perut-perut kitab, akan hilanglah hukum-hakam (Tazkirat as-Sami hlm 87)


No comments:

Post a Comment